Sony heeft op de GDC 2014 hun virtual reality headset prototype gepresenteerd! Ze zien vele mogelijkheden voor (onder andere) de entertainmentwereld en focussen zich vooralsnog op de kansen die het biedt voor de gamewereld. Ze onderkennen ook de uitdagingen die ze tegen zullen komen tijdens de ontwikkeling van Project Morpheus, maar zien de toekomst van virtual reality en in het bijzonder gamen positief tegemoet.
Project Morpheus
Samen met ontwikkelaars als Epic, Crytek, Havok, Unity en Autodesk is Sony bezig om PlayStation het beste platform voor VR te maken, niet alleen voor de mensen die virtual reality spelen, maar ook voor de ontwikkelaars. De regels voor games zullen zeker veranderen, als de spelers voortaan midden in de gamewereld staan, in plaats van deze te “observeren”. Stuurtjes en pedalen zullen een grote rol spelen voor race games, omdat de ontwikkelaars de signalen van de hardware realistisch kunnen omzetten naar de in-game wereld. Voor shooters en sportgames kan PlayStation Move een grote rol spelen, waar Move als surrogaat dient voor bijvoorbeeld een wapen, een tennisracket of een honkbalknuppel.

Virtual reality zal absoluut ook meerwaarde hebben voor multiplayer games. Het zal geweldig zijn om een andere speler te zien rondlopen in VR en daarnaast zal Morpheus in staat zijn om dat wat de speler ziet ook op TV te tonen, zodat andere mee kunnen kijken. Korte minigames kunnen spelers aanmoedigen om de headset door te geven en virtual reality zou kunnen inspireren tot asymetrische multiplayer games waar iemand met een VR headset het opneemt tegen iemand die een TV gebruikt.

Morpheus’ display is 1080p en heeft een zichtveld van meer dan 90 graden. De headset heeft audio jack en is compatibel met draadloze koptelefoons en microfoons. Hoewel het protoype een kabel van vijf meter heeft, wil Sony een draadloze variant op de markt brengen. Vooralsnog lijkt compatibiliteit met Vita en mobiele telefoons onwaarschijnlijk.

Tijdens GDC konden bezoekers Morpheus al testen, dankzij indrukwekkende demo’s. In Sony London’s The Deep kan de speler een onderwaterwereld verkennen, waar haaien en andere zeedieren van dichtbij te bewonderen zijn, terwijl met Move verschillende wapens kunnen worden gebruikt in The Castle. CCP’s Eve Valkyrie en een speciale Thief demo laten zien dat ook externe ontwikkelaars al actief zijn op het gebied van virtual reality.

Stel je een voor wat VR zou kunnen doen voor simracen: terwijl je in een Playseat® game stoel zit, zal het echt voelen alsof je in de cockpit van een racewagen zit. Met een racestuur in je handen en je voeten op de pedalen, zul je de omgevingen van Formule 1 banen en indrukwekkende omgevingen van off road games om je heen zien!